Oplossingen met continuïteit en betrouwbaarheid van de ICT-infrastructuur voor Delftechniek

Oplossingen met continuïteit en betrouwbaarheid van de ICT-infrastructuur voor Delftechniek

Terug naar Projecten

Delftechniek wilde de ICT-infrastructuur upgraden: helemaal inrichten naar de eisen van deze tijd en daarmee klaar zijn voor de toekomst.

RSE telecom & ICT inventariseerde de bestaande situatie, adviseerde over verbetermogelijkheden, kwam met een plan van aanpak en realiseerde de afgesproken revisie. Met als resultaat een snel en betrouwbaar systeem dat helemaal klaar is voor de toekomst.

Opdracht
Bij Delftechniek waren de fysieke servers, software en werkplekken aan vervanging toe. Het support op Microsoft Windows Server 2003 verliep, de garantie op de servers liep af en Microsoft Windows XP werd ook niet meer ondersteund door Microsoft. Dit was een mooie gelegenheid om de wens van de klant voor meer continuïteit en snellere hersteltijden ook in te willigen. “RSE telecom & ICT leverde eerder onze telefonie-omgeving. En die samenwerking beviel goed. Het is een fijn bedrijf om mee samen te werken. We hebben er een vast aanspreekpunt en worden altijd snel geholpen. Er is bij RSE veel kennis in huis, dat merk je aan alles.’’ – Bart Jansema, systeembeheerder Delftechniek -

Oplossingen
Stap 1 die RSE telecom & ICT zette, was een ICT-inventarisatie. ICT wordt steeds belangrijker binnen de bedrijfsvoering van Delftechniek, waarmee logischerwijs ook continuïteit in toenemende mate zwaar weegt. Daarom keken wij kritisch naar redundantie en hersteltijden.

De inventarisatie resulteerde in een advies op maat. Een van de adviezen was om een extra server te virtualiseren voor de e-mailomgeving. Delftechniek nam dit advies ter harte, zodat deze server nu ook draait op redundant hardware en in de nieuwe back-up oplossing met snelle hersteltijden.

RSE telecom & ICT leverde HP storage met  VMware virtualisatiesoftware en een Microsoft Windows Server 2012 R2. Voor het back-uppen van de complete virtuele machines (configuratie + data) gebruikt Delftechniek nu Veeam Backup and Replication back-up software.

Als extra beveiliging tegen bedreigingen zoals brand of diefstal is de ICT-omgeving van Delftechniek veilig gesteld op een tweede locatie. Van daaruit kunnen de machines weer teruggezet worden op een nieuwe server.

Resultaat
De ICT-omgeving van Delftechniek voldoet nu aan de gewenste continuïteit: betrouwbare hardware en een back-up oplossing, zowel op locatie als extern. Met virtualisatie kan op termijn ook fase twee worden uitgevoerd. De tweede fase is het inrichten van een nieuwe Microsoft Exchange Server omgeving. Delftechniek is schaalbaar en klaar voor de toekomst.

“RSE klaarde deze klus snel. En wat wij ontzettend positief vonden: onze medewerkers ondervonden in hun dagelijks werk zo goed als geen hinder van de werkzaamheden, zij konden hun werk blijven doen zoals ze gewend zijn, een groot pluspunt. Met de nieuwe servers en werkstations kunnen onze mensen aanzienlijk sneller werken. Wij zijn helemaal klaar voor de toekomst en bijzonder tevreden.” – Bart Jansema, systeembeheerder Delftechniek -

Delftechniek
Delftechniek is vaste toeleverancier van vele grote en kleine bedrijven en semi-overheden in Noord-Nederland voor machines, gereedschappen, bevestigingsmaterialen,  persoonlijke beschermingsmiddelen, industriële slangen, reinigings- en persluchttechnieken, lastechniek, motorenrevisie technisch onderhoud en advies. Vanuit de vestigingen in Delfzijl, Hoogezand, Farmsum en Eemshaven bedient Delftechniek onder meer de sectoren industrie, bouw, scheepsbouw, scheepvaart, installatie en landbouw. Delftechniek beschikt over een webshop en een eigen servicedienst voor onderhoud en keuringen.

Bekijk ook

WerkPro bespaart een kwart op kosten van mobiele telefonie met Vodafone One Mobile via RSE telecom & ICT

WerkPro bespaart een kwart op kosten van mobiele telefonie met Vodafone One Mobile via RSE telecom & ICT

Een besparing van zo’n 25 procent op de kosten van mobiele telefonie loopt aardig in de papieren als er ruim tweehonderd medewerkers een mobiele telefoon van de zaak hebben. Deze aanzienlijke kostenbesparing realiseert de Noord-Nederlandse organisatie WerkPro dankzij een spontaan advies van RSE telecom & ICT. Richard Pronk van WerkPro is uitermate content met deze proactieve benadering en het resultaat ervan.